DOTKNĄĆ NIEZNANEGO'2009

Wyprawa eksploracyjna Fundacji Extreme Sports odbyła się w dniach 6 kwietnia - 20 maja 2009 roku.

Celem wyprawy było odnalezienie i udokumentowanie jaskini Cueva Infernal, legendarnej jaskini znanej z literatury XIX wieku znajdującej się na terenie południowo – zachodniego Chile na wybrzeżu Oceanu Spokojnego. Jaskinia miała znajdować się na terenie do którego od dziesięcioleci praktycznie nie zaglądali ludzie. Powodowane było to wysoce ekstremalnym klimatem – stałymi opadami deszczu i niską temperaturą oraz trudnościami terenowymi.

Chile a w szczególności jego południowe regiony, jest jednym z najciekawszych miejsc na świecie, gdzie procesy krasowe – czyli geologiczne działania powodujące powstawanie jaskiń są najbardziej intensywne na naszej planecie! Jeśli 1 mm nacieku wapiennego generalnie tworzy się przez kilka tysięcy lat, tam zajmuje to ledwie kilkaset !!!

Taki region w naturalny sposób fascynuje wyobraźnie i jest naturalnym magnesem do możliwości przybliżenia światu wspaniałych i niepowtarzalnych odkryć.

Ta podróż w interesującym nas rejonie, miała wieść nas także aktywnie w przeszłość, czekać tam miały na nas archeologiczne zagadki sięgające czasów neolitycznych ale także zdecydowanie bliższych nam i bliższych nauce – czasów Darwina i Humboldta!

Głównym terenem działania był półwysep de Taitao znajdujący się w południowej części kraju. Mieliśmy przetrawersować półwysep ( w większości po wodzie ...) i dotrzeć w okolice Infernal.

Tereny te zostały odkryte dla świadomości świata podobnież przez ekipę następcy Magellana - Jofre de Loaisa w szesnastym wieku, w 1526 roku.

Wtedy to mianowicie na skalistych wybrzeżach rozbił się jeden ze statków ekipy, San Lenes. Ocaleli rozbitkowie spędzili ponoć dość dużo czasu w owej jaskini, której rozmiary sali wejściowej miały stawiać Ją na jednym z czołowych miejsc światowego rankingu.

Notabene inne głosy mówią że ów wrak leży na rafach atolu znajdującego się kilka tysięcy kilometrów od półwyspu! Mieliśmy to sprawdzić!

Jaskinia prawdopodobnie nie była odwiedzana od kilku stuleci, jej ponowne odkrycie mogło być bardzo istotnym wydarzeniem dla speleologii, archeologii i wreszcie alpinizmu jaskiniowego.

Niestety realia spowodowały konieczność wycofania się w trakcie akcji bez możliwości realizacji planów.

Na początek zapraszamy do krótkiej relacji podsumowującej nasz wyjazd na wesoło!

Chile na wesoło!

Po dawce humoru proponujemy coś bardziej poważnego - czyli jak uprawialiśmy hydrotreking.

Hydrotreking w Chile

No i wreszcie wypada zapoznać się z oficjalnym sprawozdaniem z wyprawy.

Sprawozdanie oficjalne > Dotknąć Nieznanego'2009

Teren naszej głównej działalności znajdował się w XI Regionie Chile, na południowy zachód od głównej miejscowości regionu Coyhaique. Nasza droga wiodła początkowo do nadmorskiego Puerto Aysen. Następnie statkiem udaliśmy się na południe fiordami aż do Puerto Bonito - małej osady składającej się z jednego domku drwali ... Tu wodowaliśmy nasze łodzie motorowe i ruszyliśmy w kierunku ujścia rzeki Rio Exploradores. Rzeka ta spływa z półwyspu de Taitao, na którym rozłożone jest trzecie co do wielkości jezioro Chile, Lago de Presidente Rios. Pokonaliśmy w górę ową rzekę, przepłyneliśmy jezioro i zacumowaliśmy u jego zachodnich brzegów.

NOTABENE, BYLIŚMY PIERWSZĄ EKIPĄ KTÓRA WPŁYNEŁĄ W GÓRĘ RZEKI PONTONAMI MOTOROWYMI, PRZEDZIERAJĄC SIĘ PRZEZ BYSTRZA, SPADKI I PRZENOSZĄC SPRZET PRZEZ WODOSPADY!!! W konsekwencji różnych zdarzeń po 2 tygodniach wróciliśmy w kierunku Puerto Bonito. Tam stacjonowaliśmy kilka dni, aż wreszcie przedostaliśmy się jeszcze trochę na północ. Tam ma właśnie ujście rzeka Rio Hummeles której to dolina stała się areną naszych kilkudniowych zmagań ( patrz hydrotreking !).

Kiedy wreszcie wróciliśmy do żywych, do cywilizacji ( niepowtarzalne podróż wodolotem do Puerto Chacabuco ), to pozwiedzaliśmy jeszcze okolice Coyhaique. Między innymi dokonaliśmy trawersowania ( samochodem naturalnie) masywu Cerro Castilio oraz okolice Los Lagos.

Rozmiar: 66799 bajtów

Rozmiar: 116320 bajtów

W wyprawie wzieli udział:

ANDRZEJ CZUBALSKI

Wieloletni licencjonowany instruktor alpinizmu jaskiniowego. Aktywny alpinista jaskiniowy, wspinacz, nurek, motorowodniak, kajakarz, zawodnik adventure race. Przejścia największych jaskiń świata. Odkrywca nowych jaskiń i korytarzy jaskiniowych w Polsce. Uczestnik i inicjator wypraw poznawczych w rejony polarne na Spitsbergen oraz arktyczne południowe morza. Niesamowita ilość pokonanych dróg wspinaczkowych w różnych regionach świata. Aktywny i wszechstronny podróżnik. Zawodowo - lekarz medycyny. Nieszablonowy człowiek.

Rozmiar: 120059 bajtów

TOMASZ PRYJMA

Wieloletni licencjonowany instruktor alpinizmu jaskiniowego. Czterokrotny mistrz świata w konkurencjach alpinizmu jaskiniowego. Dwukrotny medalista UKFiT ( medale złoty i srebrny ) - za wybitne osiągnięcia sportowe. Uhonorowany medalem specjalnym z okazji stulecia alpinizmu w Polsce. Jeden z pierwszych w Polsce instruktorów szkoleń team buildingowych i organizacji imprez integracyjnych. Aktywny alpinista jaskiniowy, wspinacz, kajakarz, zawodnik adventure race i biegów na orientacje. Twórca i realizator 7 Speleomistrzostw Polski i kilkunastu ogólnopolskich imprez Adventure Race oraz setek imprez sportowych i eventowych. Przejścia największych jaskiń świata w: Austrii, Francji i Meksyku. Odkrywca wielu nowych jaskiń i korytarzy jaskiniowych w Polsce i na świecie. Kierownik wielu wypraw i przedsięwzięć. Zawodowo - ekonomista. Szuka zawsze czegoś nowego. Zorientowany na sukces.

Rozmiar: 142731 bajtów

OLAF WUNDRICH

Wybitny podróżnik. Ratownik morski. Filmowiec. Znawca specyfiki działalności jaskiniowej. Przejścia największych jaskiń świata Polski, Rosji, Austrii, Hiszpanii, Brazylii. Uczestnik i inicjator wypraw poznawczych w trudno dostępne rejony Ziemi jak: Grenlandia, Borneo czy Brunei. Wielokrotnie odpowiedzialny za zabezpieczenie merytoryczne i techniczne komercyjnych wypraw eksploracyjnych. Zawodowo - kierownik firmy outdoorowej zajmującej się organizacją wypraw po całej kuli ziemskiej ze szczególnym uwzględnieniem Ameryki Południowej. Dość nieprzewidywalny.

Rozmiar: 12256 bajtów

KRZYSZTOF ZAJDZIŃSKI

Wieloletni zawodnik alpinizmu jaskiniowego i wspinacz. Jeden z pierwszych w Polsce instruktorów szkoleń team buildingowych i organizacji imprez integracyjnych. Aktywny alpinista jaskiniowy, wspinacz, kajakarz. Współtwórca i realizator Speleomistrzostw Polski i kilkunastu ogólnopolskich imprez Adventure Race oraz wielu imprez sportowych i eventowych. Przejścia największych jaskiń świata we: Francji i Meksyku. Odkrywca nowych jaskiń i korytarzy jaskiniowych w Polsce i na świecie. Uczestnik wielu wypraw i akcji jaskiniowych. Zawodowo - Informatyk, Specjalista od spraw technicznych. Niesłychanie konsekwentny,

Rozmiar: 48578 bajtów

Jest dostępna dokumentacja filmowa.